Mengenali Diri Sendiri Maka Akan Mengenal Tuhannya
-->

Advertisement Adsense

Mengenali Diri Sendiri Maka Akan Mengenal Tuhannya

60 MENIT
Rabu, 16 Februari 2022

60menit.co.id | Teologi Tentang Hati.

Khas Redaksi : Man Arofa Nafsahu Faqod Arofa Robbahu artinya Barang siapa mengenal nafs (diri) nya, maka dia mengenal Tuhan nya. Wa Man Arofa Robbahu Faqod Jahipan Nafsahu artinya Barang siapa mengenal Tuhannya maka dia merasa bodoh.

Oleh Zhovena.


Tentang Hati

Seratus dua puluh empat ribu (124000) Nabi diutus Tuhan kedalam dunia ini, adalah untuk mengajar dan memimpin umat manusia cara-cara membersihkan batin atau qalbu. Agar dapat ma’rifat dan mengenal Allah. 


Tujuan utama ialah agar memperoleh kebahagiaan jiwa, dan ketenangan batin. Kerana yang sebenar-benar Kaya itu ialah kebahagiaan jiwa dan kebersihan hati. Inilah tujuan utama bagi alat jiwa manusia.


Inti daripada segala kebahagiaan itu ialah Ma’rifatullah. Jadi siapa yang sudah Ma’rifat itulah syurga dunia dan syurga akhirat nanti. Dan siapa belum atau masih terdinding itulah neraka dunia dan neraka akhirat nanti. 


Jadi barang siapa tidak ada hasrat memiliki ilmu ini maka segala amal ibadah menjadi kurang bermakna tanpa Ilmu Ma'rifatulloh. Ma’rifat adalah suatu amanah dari Tuhan semesta alam kepada seluruh insan, yang wajib kita tuntut dan kita tuju.


Rasulullah saw bersabda:

“MAN AROFA NAFSAHU FAQOD AROFA RABBAHU“. (Barang siapa mengenal dirinya, niscaya mengenal akan Tuhannya)


Jadi sebelum mengenal Tuhan, kenallah diri. Perjalanan itu kita mulai dari dalam diri kita sendiri, dari dalam dan terus kedalam, hingga akhirnya bertemu dengan Diri Sejati atau dalam istilah Jawa dikatakan pepadang atau sinar atau dapat dikatakan Cahaya-Nya.



Alam ini yang meliputi semesta juga pada diri, penuh dengan rahsia-rahsia yang tersembunyi. Rahasia itu tertutup oleh dinding-dinding, dinding- dinding itu ialah hawa nafsu kita sendiri, atau disebut pula nafsu syaithon, atau dengan kata lain ialah nafsu lawammah atau nafsu sawiyah atau nafsu yang batal/agiar. Dinding-dinding itu akan tersingkap dan terbuka, asal kita sudi menempuh jalan-Nya.


Jalannya ialah jalan yang ditempuh oleh orang arif, yaitu mereka yang mau mengurangkan dan menekan sedikit dari hawa nafsu kebendaan dan sanggup menyisihkan segala halangan dan rintangan yang hendak menggagalkan niat kita mengenal Allah SWT.


Jadi yang hendak kita kenal ini bukanlah diri yang kasar ini, melainkan diri yang bersifat keTuhanan, yakni Diri kita yang sebenarnya.


Perlu diketahui bahwa diri kita ini ada dua unsur yakni Jasad atau badan kasar, dan Ruh atau jisim latif. Dan Ruh itulah yang erat sekali pertaliannya dengan Tuhan, dan wajib untuk dicari dan ditemui..


RUH itu adalah suatu Rahasia yang amat sulit dan pada Sisi-Nya saja yang maha mengetahui. Bahwa yang sebenar benar Ruh itu Nur Muhammad, yang sebenar-benar Nur Muhammad itu Sifat, yang sebenar-benar sifat itu ialah Zat. Jadi Zat itu Zat Hayat bukan Zat Hayun. Jadi Allah adalah nama Zat, dan Muhammad nama Sifat. Zat dan Sifat itu tiada bersatu dan tiada bercerai..


Hidup tubuh kerana nyawa, hidup nyawa kerana Allah. Tahu hati kerana tahu Ruh, tahu Ruh kerana Allah. Kuasa anggota tubuh kerana Ruh, kuasa Ruh karena kuasa Allah. .


Walloohu A'lam BI Sawab, Semoga Bermanfaat
(**)